Kā pasargāt sevi no gripas un citām saslimšanām?
Publicēts 10:39, Veselība

Gripas sezona nemanāmi mums piezogas katru gadu, un nekad nevar zināt, kurš padosies un būs nākamais saslimšanas upuris. Neatkarīgi no tā, kādus piesardzības pasākumus Jūs veicat, dzīvojot mūsdienu pasaulē, pastāv risks saskarties ar patogēniem, jo tie ir mums visapkārt.

Labākais veids, kā novērst sezonālo gripu, ir vakcinācija katru gadu, bet arī labi veselības ieradumi, piemēram, klepus un šķaudienu aizsegšana un roku mazgāšana, bieži var palīdzēt apturēt baktēriju izplatīšanos un aizturēt elpošanas slimību, piemēram, gripu, izplatīšanos. Protams, ir arī gripas pretvīrusu zāles, ko var izmantot gripas ārstēšanai un profilaksei. Turpmāk sniegtie padomi un ieteikumi palīdzēs jums uzzināt par pasākumiem, ko varat veikt ikdienā, lai aizsargātu sevi un citus no gripas un palīdzētu apturēt baktēriju izplatīšanos.

 

Izvairieties no cieša kontakta

Izvairieties no cieša kontakta ar slimiem cilvēkiem, savukārt, kad pats esat slims, saglabājiet distanci, lai pasargātu viņus no saslimšanas.

Palieciet mājās, kad esat slims

Neviens nevēlas būt uzskatīts par “bastotāju”, kad runa ir par darbu vai skolu, bet no infekcijas viedokļa labāk ir parūpēties un ārstēt slimību mājās, nekā inficēt visus savus kolēģus vai skolas biedrus.

Nosedziet muti un degunu

Šķaudiet un klepojiet tīrā salvetē un nekavējoties izmetiet to – nelieciet to atpakaļ kabatā vai neatstājiet to uz galda, jo arī tas var izplatīt infekciju tālāk. Ja jums nav pie rokas salvete, nekad nešķaudiet un neklepojiet virsū savai plaukstai, drīzāk šajā brīdī aizsedziet muti ar rokas locījuma vietu jeb elkoņa iekšdaļu. Tas palīdzēs ierobežot infekcijas izplatīšanos, jo neviens Jūs visticamāk nesveicinās aiz elkoņa.

Mazgājiet, mazgājiet un vēlreiz mazgājiet rokas!

Tieši ar roku palīdzību vīrusi izplatās visvairāk. Slimību periodā un aukstajās sezonās mazgājiet tās divreiz biežāk – it īpaši, ja ikdienā nākas sveicināties ar rokas spiedienu, vai arī, strādājot birojā, nākas pieskarties koplietošanas priekšmetiem, piemēram, durvju rokturiem, pildspalvai, biroja tējkannai utt. Regulāri nomazgājiet rokas ar ziepēm un diezgan karstu ūdeni, jo baktērijām tas nepatīk. Ja nav pieejas ziepēm un ūdenim, izmantojiet alkohola bāzes roku dezinfekcijas līdzekli.

Izvairieties aiztikt acis, degunu vai muti

Ja baktērijas paspējušas nonākt uz Jūsu rokām, pieskaroties acīm, degunam vai mutei, Jūs sevi ātri varat inficēt, tāpēc, vismaz kamēr rokas nav nomazgātas, ir jāizvairās no sejas aiztikšanas.

Nomaini sviestmaizes pret zupu

Karstie ēdieni un dzērieni ir ideāli piemēroti šim gadalaikam. Siltu šķidrumu dzeršana, piemēram, tējas, zupas vai buljona, palīdz mazināt saaukstēšanās un gripas simptomus, palīdzot atbrīvot gļotu aizsprostojumus un stimulējot to plūsmu. Turklāt, tā palīdz uzturēt jūsu hidratācijas līmeni normas robežās, kas var arī samazināt saslimšanas risku ar klepu vai iesnām. Palīdziet Jūsu gremošanai, izvairoties no aukstiem ēdieniem un atdzesētiem dzērieniem, tā vietā pieturieties pie silta ūdens dzeršanas visas dienas garumā.

Noturiet D vitamīnu līmenī

Ir atklāta saikne starp augšējo elpceļu infekcijām un zemu D vitamīna līmeni. Mūsu D vitamīna līmenis šajā gadalaikā var kristies, jo dienas ir īsākas un mēs pavadām mazāk laika ārpusē. Tātad, lai izsargātos no klepus un citām elpceļu infekcijām, jāēd daudz D vitamīna bagāti pārtikas produkti tādi kā eļļas bagātas zivis, piemēram, tunci, skumbriju un lasi, liellopu gaļu, sieru un olas. Arī rīsu un sojas piens var palīdzēt pacelt D vitamīna līmeni.

Bagātini savas plaušas ar skābekli

Staigāšana svaigā gaisā ir labākā medicīna kāda vien ir. Šajā gadalaikā nav tādas lietas kā slikti laikapstākļi, ir tikai nepiemērots apģērbs. Tāpēc ietinies siltāk un ej ārā katru dienu, lai justos labi visu ziemu.

Praktizē citus labus, veselību stiprinošus paradumus

Tīriet un dezinficējiet bieži aizskartās virsmas mājās, darbā vai skolā, īpaši, ja kāds ir slims. Kārtīgi izguļaties, esat fiziski aktīvs, samaziniet stresu, dzeriet pietiekami daudz šķidruma, jo arī aukstajos gadalaikos tas nepieciešams tik pat ļoti kā vasarā, kā arī ēdiet barojošu, bet veselīgu pārtiku, lai uzņemtu pietiekami daudz organismam nepieciešamās uzturvielas.

 

Atceries parūpēties par sevi ne tikai kritiskā situācijā, bet arī ikdienā, jo – veselā miesā vesels gars!