Sāls

(3)

Kategorija
Mērķauditorija
Zīmols
Cena

Jodētais sāls: būt vai nebūt uzturā?

Kā zināms, sāls termiņš ir bezgalīgs, un tas var palīdzēt saglabāt derīguma termiņu arī citiem produktiem. Tas padara sāli par mūžības un nemirstības simbolu. Lai saglabātu ilgtspējīgu veselību, sāls ir vitāli nepieciešams produkts arī cilvēku organismam, bet, kā vēsta teiciens, “viss labs, kas ar mēru”. Par atšķirīgajiem sāls veidiem un kā tieši sāls var palīdzēt uzlabot veselību, lasiet turpinājumā!

Sāls - plusi un mīnusi

Lai gan ikdienā esam pieraduši sāli uztvert kā piedevu garšīgai maltītei, tam piemīt arī daudz vērtīgu īpašību, kas to padara par nepieciešamību cilvēka funkciju veikšanai.

Sāls palīdz:

  • pārvadīt nervu impulsus;
  • nodrošināt muskuļu kontrakcijas, ieskaitot sirdsdarbību;
  • uzturēt šķidrumu līdzsvaru ķermenī.

Lai gan sāls cilvēkam ir vajadzīgs, tomēr arī to var pārdozēt un tas var izraisīt vairākas veselības problēmas. Neilgi pēc pārsālītu uzkodu apēšanas var rasties pastiprinātas slāpes, pietūkušas pēdas vai plaukstas un dažos gadījumos arī galvassāpes. Taču, ilgstoši sāli lietojot lielos daudzumos, var rasties tādas veselības problēmas kā:

  • Augsts asinsspiediens jeb hipertensija;
  • Sirds slimības;
  • Insults;
  • Nieru slimība;
  • Nierakmeņi.

Ieteicamais sāls daudzums dienā ir pieci grami jeb viena tējkarote. Jāatcerās gan, ka ikdienā sāls ir bieži sastopams daudzos jau pārstrādātos produktos, tāpēc ne katru reizi, kad tiek gatavota maltīte, ir jāpievieno galda sāls.

Kas ir jodētais sāls?

Kā jau minēts iepriekš, ir dažādi sāls veidi. Viens no tiem ir jodēts sāls, kuram ir pievienots mikroelements – jods. Lai gan šis elements ir sastopams zivīs un citās jūras veltēs, pienā un piena produktos, ar jodu mineralizēts sāls ir visērtākais veids, kā uzņemt šo svarīgo mikroelementu.

Joda galvenā funkcija ķermenī ir vairogdziedzera hormonu veidošana, kuri nodrošina metabolismu jeb veselīgu vielmaiņu. Vēl šis elements ir nepieciešams arī nervu sistēmas un ādas veselībai. Visvairāk uzmanību joda lietošanai ir japievērš grūtniecības pirmajos mēnešos un bērnam zīdaiņa un pirmsskolas vecumā.

Ikdienā lietojot sabalansētu uzturu un patērējot vairākus jodu saturošus produktus, pastāv iespēja, ka jods tiek uzņemts pietiekamā daudzumā. Tomēr tiem, kuri nav pārliecināti, vai uzņem nepieciešamo joda daudzumu, eksperti iesaka veikalā izvēlēties joda sāli. Arī šī sāls daudzumam ikdienā nevajadzētu pārsniegt 5 gramus. Jāmin gan, ka sālī esošais joda daudzums nav pietiekams, lai pārdozētu šo mikroelementu.

 

Biežāk uzdotie jautājumi

Vai sāls ar jodu garšo atšķirīgi kā galda sāls?

Nē, jodētais sāls garšas un smaržas ziņā nav atšķirams no parastā sāls. Vairākos pasaules reģionos pat ar likumu ir noteikts jodu pievienot galda sālim, lai rūpētos par sabiedŗības veselību, ņemot vērā, ka liela daļa cilvēku jodu patērē nepietiekamā daudzumā.

Kāpēc grūtniecēm un maziem bērniem ir jālieto joda sāls?

Grūtniecēm un bērniem līdz skolas vecumam ir jāpiedomā par jodētā sāls patēriņu, jo nepietiekams joda daudzums organismā var izraisīt smadzeņu un orgānu attīstības traucējumus. Joda trūkums ir viens no bērnu garīgās atpalicības cēloņiem. Ja tādas problēmas būs radušās, ar vēlāku joda uzņemšanu šos traucējumus diemžēl nav iespējams labot.

Kādu sāli ir labāk izmantot ikdienā?

Galda sāli ir vislabāk lietot konservēšanai un tiem ēdieniem, ko pēc sāls pievienošanas turpina karsēt. Jodētie sāļi ir piemēroti ikdienas lietošanai, lai nodrošinātu pietiekamu joda daudzumu organismā. Jūras sāls uzlabos auksto ēdienu garšu un noderēs ikdienas un svētku ēdienu sālīšanai gatavošanas procesa beigās.