Kā pasargāt sevi no traumām, esot aktīvam
Publicēts 10:39, Sāpes un traumas

Neatkarīgi no tā vai jūs skrienat, peldat, vingrojat, dejojat vai spēlējat komandas sportu, jūs to darat un esat aktīvs – tas ir lieliski, bet pastāv iespēja, ka jūsu labie nodomi un pastāvīgie treniņi var jūs savainot. Kamēr dažas traumas tiek radītas nejaušu apstākļu dēļ, citas var tikt novērstas, ja vien zināsiet kā. Tāpēc turpinājumā uzskaitīsim dažus padomus, kā saglabāt savu veselību un izturību papildus sportam.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sagatavojies kārtīgi

 

Viena no svarīgākajām lietām, ko sportists var apgūt ir mācība, kā aizsargāt savu ķermeni esot aktīvam. Ļoti svarīgs faktors ir apavi. Nepiemērotu apavu izvēle palielina jūsu risku iegūt traumu vai savainoties treniņu laikā. Nopietniem sportistiem noteikti apavi ir jāiegādājas ar profesionāļa palīdzību, jo viņi novērtē konkrēto pēdu izliekumu, gaitu un piemeklē speciālus apavus tieši konkrētā sporta mērķim. Ja tomēr apavu medībās dodieties vienatnē, veiciet nelielu izpēti par piemērotākajiem apaviem jūsu piekoptajam sporta veidam, kā arī izpētiet, kuri zīmoli piedāvā šāda veida apavus.

Ja jūsu sporta veids iekļauj arī citu ķermeņa daļu aizsargāšanu, tad noteikti arī šis aprīkojums ir jāpiemeklē ļoti rūpīgi un pārdomāti, lai tas vispār veiktu savu funkciju. Pareiza un piemērota ekipējuma izvēle jebkurā sporta veidā ir pirmais noteikums, lai sevi pasargātu no traumām.

 

Dzer daudz ūdeni

 

            Mēs visi labi apzināmies ūdens nozīmi saistībā ar ikdienas veselību, kā arī tā nozīmi sportistiem treniņu laikā. Tomēr to var viegli aizmirst treniņu laikā. Ir svarīgi zināt, kādas ir jūsu dehidratācijas pazīmes, ja vingrojat regulāri. Var būt arī tādi simptomi kā reibonis, krampji, nogurums vai galvassāpes. No tā visa var izvairīties, dzerot pietiekami daudz ūdens pirms treniņa, tā laikā un pēc tā.

 

Ēd pareizi

 

Pārtika, ko ēdat, ir tikpat svarīga jūsu treniņam un veselībai kā dzeramais ūdens. Faktiski, jums vajadzētu sākt domāt par savu uzturu kā degvielu jūsu treniņam – nepareizs uzturs jūs bremzēs, nevis dzīs uz priekšu. Daudzi sportisti pirms treniņa ēd ogļhidrātus, lai būtu enerģija. Pēc treniņiem viņi savukārt ēd proteīniem bagātas uzkodas, kas palīdz atjaunot un nostiprināt muskuļus, kas ir saspringti treniņa laikā. Protams, nav tāds viens uztura plāns, kas piemērots visiem, tāpēc plānojiet uzturu jeb ēdienreizes, kas vislabāk atbilst jūsu organismam, ķermenim un treniņu režīmam.

 

Jautā speciālistam

 

Personīgais treneris ir lielisks ieguvums jūsu treniņu rutīnā. Kad runa ir par traumām, treneris var palīdzēt izvairīties no kaitējuma nodarīšanas sev pašam, jo viņš zina vispiemērotāko dažādām ķermeņa grupām – viņš parādīs kā pareizi darīt, lai nenodarītu sev pāri. Personīgais treneris novērtē jūsu treniņa intensitāti, lai jūs darītu pietiekami daudz un pareizi, lai sasniegtu savus mērķus.

 

Pamaini savus treniņa paradumus

 

Pat ja jums nav laika vai resursu, lai nolīgtu treneri, jūs pats varat dažādot un pamainīt savu regulāro treniņu kārtību. To ir svarīgi darīt, jo paļaušanās uz viena veida vingrinājumiem, lai saglabātu formu, rada risku, ka jūs pārspīlēsiet un ievainosiet sevi šajā procesā. Ja izvēlaties kardio treniņu, pievienojiet tam dažas svarcelšanas kustības, kas palīdzēs attīstīt muskulatūru, kura parastā kardio treniņā netiktu attīstīta. Savukārt nopietni svarcēlāji varētu apsvērt iespēju pievienot savam treniņam kādu kardio treniņa paņēmienu, lai uzlabotu sirds veselību. Neatkarīgi no tā, atcerieties: dažādība ir dzīves garšviela, un svaiga rutīna sniegs tikai ieguvumus. Izmēģini!

 

Atpūties

 

Atpūta ir svarīga lieta, lai saglabātu veselību un izturību. Noteikti jāsāk ar ikdienas atpūtu, kas ir miegs. Ja esi pieaugušais, katru nakti tev jāguļ ir vismaz 7 līdz 9 stundas, lai ķermenis paspētu atpūsties no ikdienas stresa un atjaunot spēkus jaunai dienai. Atsvaidzināta un enerģiska pamošanās tikai uzlabos jūsu izturību un fokusu treniņam, kas ir divi svarīgi faktori, lai izvairītos no traumām. Vēl viens veids, kā atpūsties, ir atvaļinājums no treniņa – jūs būsiet pārsteigts par savu ķermeņa sniegumu pēc vienas dienas atpūtas no stingras rutīnas.

 

Pazīsti savu ķermeni

 

Neviens, kas jūs uzrauga, nevar jums pateikt, ka jūsu potīte sāp, vai arī jūtat reiboni, vai vēlaties ūdeni – tikai jūs to saprotat un varat darīt ko lietas labā. Vissvarīgākais traumu profilakses solis ir zināt savas ķermeņa robežas un vajadzības un rūpīgi tajās ieklausīties. Tas var nozīmēt, ka jums ir jāattīsta vājš muskulis lēnāk, nekā vēlaties, vai jāpārtrauc treniņš, jo jūtat sāpes. Neatkarīgi no tā, cik tas ir nomācoši, jūsu apdomīgā rīcība atmaksāsies, kad jūs saglabāsiet un nostiprināsiet savu fizisko sagatavotību, nebūdams pakļauts savainojumiem, jo galu galā tas ir svarīgākais!

 

Celies ar apņēmību un mērķi, dodies gulēt ar apmierinājumu!